Veel taxi’s in Eindhoven zijn niet genoeg verzekerd, chauffeur boos: ‘Als mij dit overkomt, ben ik failliet’

Home » Veel taxi’s in Eindhoven zijn niet genoeg verzekerd, chauffeur boos: ‘Als mij dit overkomt, ben ik failliet’

Veel taxi’s in Eindhoven zijn niet genoeg verzekerd, chauffeur boos: ‘Als mij dit overkomt, ben ik failliet’

EINDHOVEN – Voor taxichauffeurs wordt het steeds lastiger en vooral duurder om zich te verzekeren. Volgens het RDW zijn ruim 1500 taxi’s op dit moment zelfs helemaal niet verzekerd.

Chauffeurs zijn ten einde raad. Een taxichauffeur krijgt zijn Mercedes maar niet verzekerd. Althans, niet all risk. Deze heeft nu alleen een WA-verzekering. Inclusief inzittendenverzekering betaalt hij 365 euro premie. Per maand.  Een all risk verzekering zou hem maandelijks 1500 euro gaan kosten. ,,Dat kan ik niet opbrengen”, zegt de chauffer..

Dure Mercedes

,,Het is sowieso al heel erg moeilijk om door een verzekeraar te worden aangenomen”, vertelt de chauffeur. ,,En áls een bedrijf jou dan uiteindelijk wil hebben, betaal je heel veel premie, ongeacht het aantal schadevrije jaren dat je op je naam hebt staan.” In de straat waar de chauffeur woont en waar hij ook zijn vier jaar oude, dure Mercedes parkeert, zijn onlangs twee auto’s in brand gestoken. ,,Ik slaap slecht sindsdien. Als mij dit overkomt, ben ik failliet.”

Patrick van de Sande van TTO Taxi EHV spreekt van een ‘groot probleem’. Hij hield de premies van 25 bij de TTO aangesloten eenmansbedrijven tegen het licht. ,,Negen van de tien keer worden hen extreem hoge premies in rekening gebracht, ook al hebben zij veel schadevrije jaren. Soms is men zelfs 500 of 600 euro per maand kwijt, honderden euro’s meer dan enkele jaren terug. Als het zo doorgaat, wordt het straks onbetaalbaar.”

Emmal Kahn, van Taxi Connect, betaalde enkele jaren terug zo’n 300 euro per kwartaal. ,,Dat bedrag betaal ik nu per maand. Terwijl ik wél twaalf schadevrije jaren heb.” Volgens Sarraf en Kahn is de branche de dupe van de vele schades die Uber-taxi’s maken. ,,Het is onrechtvaardig dat de kosten worden afgewenteld op de reguliere taxi’s.”  Kahn kent collega’s die de premies niet kunnen opbrengen en onverzekerd rondrijden. Dat gebeurt vaker: volgens de RDW staan er op dit moment 1541 taxi’s geregistreerd zónder verzekering. In de categorie ‘lichte bedrijfswagens’ -koeriers onder anderen- gaat het om nog veel hogere aantallen.

Branchevereniging KNV is op de hoogte van de problematiek. Volgens directeur Hubert Andela kiezen de verzekeraars eieren voor hun geld, nadat de Nederlandsche Bank enkele jaren terug hogere eisen ging stellen  aan hun reserves. ,,Verzekeraars kijken sindsdien heel kritisch naar hun portefeuille. Verlieslatende producten worden eruit gehaald. Zeker voor eenpitters is het daardoor moeilijk om in te treden”, erkent Andela. De nood is inmiddels zo hoog dat de KNV op zoek is naar een buitenlandse maatschappij, die er nog wel brood in ziet.

Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn de taxirijders zelf aan zet. ,,De schadelast binnen de taxibranche moet omlaag. Taxichauffeurs rijden gemiddeld drie keer zoveel schade als particulieren. Verzekeraars moeten ook zwarte cijfers schrijven. Dat zijn we verplicht aan onze klanten en toezichthouders.”

Ook verzekeringsadviseur AON herkent de problemen. Volgens de tussenpersoon worden ook andere beroepsgroepen hiermee geconfronteerd, waaronder dakdekkers en recyclebedrijven. ‘Wij zien al enige tijd de premies enorm stijgen in deze beroepsgroepen en -sectoren. En in sommige gevallen kan het er toe leiden dat wij niet voor alle klanten een passende verzekeringsoplossing kunnen aanbieden’, laat het bedrijf weten.

Gezamenlijke pot

Om het tij te keren, althans in Eindhoven, wil Patrick van de Sande van Taxi EHV een collectief oprichten van tien TTO’s en zo’n tweehonderd aangesloten chauffeurs. In zijn ambitieuze plan is het de bedoeling dat hun  complete wagenpark wordt vervangen door elektrisch vervoer. Van de Sande gaat binnenkort met verzekeraars om de tafel om te praten over een andere manier van schadeafwikkeling. Daarbij komt er een gezamenlijke pot, betaald door de taxichauffeurs, waaruit het eerste miljoen aan claims wordt vergoed. ,,Ambitieus? Zeker. Maar ik hoor al drie jaar lang de klaagzang hierover van verzekeraars en taxibedrijven. Er moet wat gebeuren.”

Dit artikel is oorspronkelijk afkomstig uit het ED